بررسی نشانه شناسانه نقاشی قهوه خانه با تاکید بر تاثیرات نگارگری ایرانی و نقاشی اروپایی – پروژه عملی :" دستار آشفته زنده دلان "
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مریم کاشانی
- استاد راهنما مرتضی حیدری پریسا شاد قزوینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
بررسی نقاشی قهوه خانه ایی که پدیده ایی منحصر به فرد در هنر معاصر ایران است از جهات مختلف حائز اهمیت است چه از حیث جامعه شناسی و چه به لحاظ فرهنگی و زیبابی شناسی. هدف این پایان نامه، توجه و تمرکز بر آثار دوره ایی درخشان از نقاشی ایران است که کمتر به آن پرداخته شده، دوره ایی از تاریخ نقاشی ایران که تاثیر شگرفی بر روی مکاتب پس از خود نهاد از جمله آثار سقاخانه ایی و یا تاثیری که خواه ناخواه بر کلیه هنرهای تجسمی داشت. در ابتدا پیدا کردن ارتباط و تاثیر نگارگری ایرانی و نقاشی اروپائی بر مکتب قهوه خانه مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله بعد به تحلیل کلی آثار و نشانه های مکتب قهوه خانه به منظور یافتن معانی آشکار و پنهان آن پرداخته است. در این رویکرد به شناخت موضوعات نقاشی قهوه خانه و اشراف کلی بر داستانها، روایات و ادبیات عامیانه (به طور مثال در زمینه مذهبی: تعزیه و اشعار عاشورایی- در حوزه حماسی از اشعار فردوسی و و نیز داستان مجاهدت و سلحشوری های حضرت علی و ...) پرداخته شده سپس به بررسی مضامین نقاشی قهوه خانه ایی به لحاظ قالب و محتوا می پردازد که بیان آنها در دریافت معانی و درک محتوای اثر هنری بسیار تاثیرگذار بوده و می تواند به شناخت ویژگی های جامعه شناسی و فرهنگی موجود در این آثار که متاثر از شرایط سیاسی- اجتماعی، اقتصادی و مذهبی عصر خود بوده معطوف نماید. نهایتاً در بخش پایانی نتایج ذیل حاصل گردید: 1- در تلفیقی هوشیارانه، با بهره گیری از واقعگرایی نقاشی غرب و جنبه های نمادین و نگارین مینیاتور؛ هنری اجتماعی با کاربردی موثر شکل گرفت. 2- این مکتب نقاشی که توجه ویژه ای به فرهنگ، سنن و اسطوره های قوم ایرانی داشت، از طریق نمادپردازی و بهره گیری از نشانه ها، مفاهیمی ارزشمند و منحصر به فرد را در نقاشی عصر خود ارائه نمود. 3- مضامین حماسی، مذهبی، اسطوره ایی، عرفانی و ... با قالبی زیبا و مهیج در مکتب قهوه خانه ایی توانست طراوتی در ذهن و جان مخاطبین خود ایجاد نموده و ارزش های ملی و دینی را با هویت و زبانی نوین و قابل فهم برای عموم بازنمایی کند. 4- نقاشی مکتب قهوه خانه که ویژگی اصلی آن روایتگری می باشد محملی برای ظهور و بروز آرمانها، علائق، آرزوها و ارزش های معنوی عموم مردم بویژه مردم عدالت جو و ظلم ستیزی بود که عمدتاً طبقات قشر ضعیف جامعه را پوشش می داد.
منابع مشابه
بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملمتافیزیک مواجهه فضا در تماس نگارگری ایرانی با نقاشی رنسانس
نگارگری ایرانی همواره در گفت وگو با "دیگر" سنتهای بصری (مخصوصا سنتهای شرقی) خود را پویا نشان میداد. اما به نظر میرسد تماس با نقاشی رنسانس برای نگاگری ایرانی(که از اواسط دوره ی صفوی شدت گرفت) بیشتر در حکم "مواجهه" با امری بیگانه بوده است. ریشه ای ترین بخش این مواجهه در برخوردِ دو دریافتِ ناهمساز از مفهوم "فضا" قابل مشاهده است. چرا که مفهوم فضا در نقاشی همبسته ی اصول اساسی بازنمایی است. آنچه در این...
متن کاملبررسی تأثیر نقاشی های قهوه خانه ای با موضوعات مذهبی بر روی باورهای عامه مردم
نقاشی قهوه خانه ای سبکی از نقاشی است که توسط نقاشان مکتب ندیده در دوران قاجار بنا بر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود شروع به بالیدن کرد و بارزترین نمودهایش را میتوان در دوران مشروطیت به نظاره نشست. نقطهی اوج این آثار در دورهی قاجار بوده و بیشترین مخاطب آن انسانهایی از میان مردم کوچه و بازار بودهاند؛ فرض بر این است که نقاشیهای قهوهخانهای با موضوعات مذهبی خصوصاً واقعه کربلا، تأثیرات عمی...
متن کاملنشانه شناسی ترامتنی و گفتمانی نقاشی قهوه خانه ای با تاکید بر تصویر زن
چکیده نقاشی قهوه خانه ای یکی از هنرهای اصیل و مردمی فرهنگ ایرانی است که متأسفانه، مانند بسیاری از هنرهای دیگر این سرزمین آن گونه که باید مورد بررسی نظام مند قرار نگرفته است. این هنرها روابط بینامتنی و ترامتنی زیادی با دیگر متن ها و دیگر هنرها دارند و همین ویژگی است که کاربرد رویکرد ترامتنیت ژنت را به عنوان یکی از رویکردهای مهم برای تحقیق درباره این موضوع ضروری می سازد. ترامتنیت به روابط میان ی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023